GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?
na żywo
PWC zamieszane w aferę na 2 mld dolarów

W telegraficznym skrócie: córka dyktatora Angoli zbudowała w tajemniczy sposób imperium w...

pokaż więcej
MFW koryguje w dół prognozy na 2020

Międzynarodowy Fundusz Walutowy zrewidował w dół swoją październikową prognozę globalnego wzrostu PKB. ...

pokaż więcej
Już nie chcemy tak szybko wydawać zarobionych pieniędzy

Osłabnie konsumpcja gospodarstw domowych, która pozostaje główną siłą napędową polskiej gospodar...

pokaż więcej

Kurtyka: Chcemy być jednym z przywódców elektromobilnej rewolucji

12 grudnia 2019, 23:24 / Wywiad Climate Now, przedruk za zgodą autorów. Zdjęcie: archiwum Michała Kurtyki
Kurtyka: Chcemy być jednym z przywódców elektromobilnej rewolucji

Zapraszamy do lektury wywiadu z Ministrem Klimatu Michałem Kurtyką. Rozmawiamy o elektromobilności, jej perspektywach i przyczynach, dla których Polska jest zainteresowana jej rozwijaniem. Wywiad oryginalnie ukazał się w kwartalniku Climate Now.

W ubiegłym roku Polska pełniła funkcję gospodarza Konferencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu (COP24). Co Polska chciała osiągnąć podczas szczytu?

Michał Kurtyka, prezydent COP24, Minister Klimatu: W każdym z tematów przewodnich Polskiej Prezydencji (technologia, człowiek, przyroda) zaprezentowaliśmy bardzo konkretne i mierzalne deklaracje, stanowiące istotny wkład w globalną politykę ochrony klimatu. Pierwszą z nich jest deklaracja na temat sprawiedliwej transformacji pod hasłem: Solidarity and Just Transition Silesia Declaration. Jest ona poświęcona zapewnieniu sprawiedliwej i solidarnej transformacji, która pozwoli ochronić klimat przy jednoczesnym utrzymaniu rozwoju gospodarczego i miejsc pracy. Drugi postulat: śląska Deklaracja Ministerialna „Lasy dla klimatu” ma dotyczyć neutralności klimatycznej, inspirowanej projektem tzw. leśnych gospodarstw węglowych. Trzeci zaś to partnerstwo na rzecz działań w kierunku rozwoju elektromobilności i zeroemisyjnego transportu „Driving Change Together Partnership”. Ta ostatnia deklaracja jest dla nas obecnie priorytetowa z uwagi na organizowane w Polsce
w listopadzie Global e-Mobility Forum.

Coraz więcej mówi się o tym, że elektromobilność już za kilka lat odmieni to, w jaki sposób się poruszamy. Jaką pozycję w dziedzinie elektromobilności ma Polska?

O tym, że elektromobilność to jeden z naszych priorytetów, świadczy przede wszystkim przyjęty przez Ministerstwo Energii Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce „Energia do przyszłości”. Co warto podkreślić, został on opracowany w 2016 r. Już wtedy uznaliśmy elektromobilność za technologię przyszłości. Gdy dokument powstawał, rynek samochodów elektrycznych dopiero nabierał tempa. Po drogach świata jeździło ok. 1 mln samochodów elektrycznych, teraz jest ich ok. 6–7 mln, a w 2040 roku sprzedanych ma być 41 mln takich aut.

Polski rząd w ramach realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju opracował już szereg regulacji mających na celu popularyzację nisko- i zeroemisyjnych pojazdów, takich jak Pakiet na rzecz Czystego Transportu i zawarte w nim Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce i Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.

Czy widać już efekty tych działań?

Zdecydowanie tak. W Polsce działa największa w Europie fabryka LG Chem produkująca baterie do samochodów elektrycznych. W I kwartale 2019 roku nasz kraj był największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych w UE. Za tym idzie rosnący w niesamowitym tempie łańcuch dostawców. Elektromobilność to jeden z największych obszarów obsługiwanych obecnie przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu. Jesteśmy pionierem w produkcji autobusów elektrycznych i największym ich eksporterem w UE. To w Polsce produkowana jest największa w Europie ładowarka – ma 1,2 megawata i stoi za nią Ekoenergetyka z Zielonej Góry. Polska po Chinach, Tajwanie i Korei jest 4. największym na świecie producentem baterii elektrycznych. Jesteśmy też unijnym liderem carsharingu aut elektrycznych. Jako państwo nie chcemy stać z boku, ale aktywnie działamy, aby być jednym z przywódców tej rewolucji. Dlatego bardzo się cieszę, że to właśnie w naszym kraju odbędzie się 21 listopada konferencja Global e-Mobility Forum – pierwsze w Polsce wydarzenie dedykowane elektromobilności o tak wysokim prestiżu i ponadnarodowej randze.

Jak, poza większą obecnością samochodów elektrycznych, ludzie odczują rozwój elektromobilności?

Dziś mamy względem transportu bardzo wysokie wymagania. Zwracamy baczną uwagę choćby na jakość powietrza i na poziom hałasu. Elektromobilność to konkretna odpowiedź na te potrzeby społeczne. To z jednej strony czystszy transport, a z drugiej zupełnie nowa idea przemieszczania się. Mam tu w szczególności na myśli odejście od posiadania własnego auta na rzecz carsharingu, co znacznie ogranicza np. problem parkowania. Do tego dodajmy korzystanie z takich środków transportu jak elektryczne hulajnogi czy skutery. Wiele nowatorskich rozwiązań dla miast przyszłości, jak transport zbiorowy na żądanie z elastyczną trasą przejazdu, w swoim założeniu uwzględnia oparcie się o napęd elektryczny. Jest to rewolucja, która po cichu wkrada się z wielu stron, ale nim się obejrzymy – będzie wszechobecna.

Czy elektromobilność się opłaca? Kiedy na samochód elektryczny będzie stać przeciętnego Kowalskiego?

W odpowiedzi na to pytanie warto przyjąć dwie perspektywy. Pierwsza z nich to perspektywa Kowalskiego – osoby, która staje przed decyzją o zakupie samochodu. Przeznacza na zakup niemałe pieniądze i chce mieć pewność, że koszty zakupu i eksploatacji nowego pojazdu jej nie przerosną. Obecnie tzw. TCO, czyli całkowity koszt posiadania samochodów spalinowych i elektrycznych zaczynają się zrównywać. To wynik błyskawicznego rozwijania się rynku „elektryków”. Prognozy zakładają, że koszt baterii, który jeszcze w 2015 roku stanowił 3/5 ceny pojazdu, w roku 2025 będzie stanowił już tylko 1/5 tej ceny. Z kolei koszt akumulatorów w ciągu ostatnich 10 lat zmniejszył się aż o 80 procent. Do tego oczywiście dochodzi energia elektryczna, którą można pozyskiwać ze źródeł odnawialnych i która jest tańsza niż benzyna i olej napędowy. Niższe są również podatki, a koszty serwisowania wynoszą tylko ok. 1/3 kosztów serwisu aut spalinowych.

Jest też druga perspektywa. Musimy spojrzeć na opłacalność ekologiczną i co za tym idzie – po prostu lepsze zdrowie. Nie możemy patrzeć wyłącznie na nasz osobisty zysk, ale również na koszty społeczne. Decydując się na zakup pojazdu zero- lub niskoemisyjnego, wspólnie oszczędzamy jako społeczeństwo. Aby jednak oszczędzać, trzeba zainwestować. Jeśli chcemy rozwijać elektromobilność w takim tempie, jak to dzieje się w Europie Zachodniej, w USA czy w Chinach, to musimy do deklaracji dołożyć narzędzia w postaci finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych i rozwoju infrastruktury. O tym, jak to zrobić, będziemy dyskutować między innymi podczas konferencji Global e-Mobility Forum.

Rozmawiamy zaledwie kilka dni po ogłoszeniu nowego składu rządu, w którym obejmie Pan funkcję Ministra Klimatu w całkiem nowym resorcie. Co stoi za potrzebą jego utworzenia?

W dzisiejszych czasach musimy skoncentrować się na wspólnych wysiłkach na rzecz ochrony klimatu. Dlatego też chcąc działać proaktywnie, Polska wychodzi naprzeciw oczekiwaniom europejskich partnerów. Musimy porozumieć się z nimi na wielu płaszczyznach. Ale to nie wszystko. Odpowiadamy też na ambicje naszego społeczeństwa - wszyscy chcemy oddychać czystym powietrzem, nie martwić się o dostęp do wody. Chcemy solidaryzować się ze światem, jak najlepiej wykorzystując nasze zasoby naturalne. Dlatego też uznaliśmy, że konieczne jest utworzenie zupełnie nowej, wyspecjalizowanej w tej dziedzinie, struktury na poziomie ministerialnym.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2019. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ