GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?
na żywo
Wpływ koronawirusa na rynki energii

Pandemia koronawirusa bez wątpienia wywrze duży wpływ gospodarkę. Wiele zmian widać już teraz. Eksperci z Bost...

pokaż więcej
Moderna bliska szczepionki na koronawirusa

Szef Moderny, Noubar Afeyan ogłosił, że firma jest w pierwszej fazie testów szczepionki na koronawirusa...

pokaż więcej
OPEC w końcu się opamięta?

Można to przypuszczać. Na razie rynek pełen jest optymizmu, cena ropy wzrosła bowiem o 25%. Arabia Saudyjska w...

pokaż więcej
Planszówki wygrywają na epidemii

W trakcie epidemii wirusa niemal wszystkie branże przeżywają ciężkie czasy. Nawet jeżeli nie są bezpośrednio d...

pokaż więcej
Lotniskowce jak wycieczkowce. Tkwią na morzu a wirus szaleje

Niedawno pisaliśmy o wyliczeniach Guardiana, według którego przynajmniej 10 wielkich wycieczkowcó...

pokaż więcej
Najpopularniejsze artykuły w marcu [RANKING POLISHBRIEF]

Marzec za nami. Redakcja PolishBrief.pl postanowiła przygotować zestawienie najpopularniejszych tekstów...

pokaż więcej

#OkiemEksperta – czy Polska będzie miała w UE specjalną ścieżkę realizacji celu neutralności klimatycznej?

20 grudnia 2019, 23:35 / źródło: opracowanie autorskie / zdjęcie: własne
#OkiemEksperta – czy Polska będzie miała w UE specjalną ścieżkę realizacji celu neutralności klimatycznej?

11 grudnia Komisja Europejska przedstawiła Europejski Zielony Ład, projekt ma na celu przekształcenie polityki klimatycznej oraz gospodarki Wspólnoty. Zaprezentowany zarys strategii ma doprowadzić Unię Europejską do neutralności klimatycznej w 2050 roku.

Państwa członkowskiej Unii Europejskiej osiągnęły porozumienie podczas posiedzenia Rady Europejskiej w Brukseli dotyczącego wyznaczenia celu neutralności klimatycznej. Charles Michel Szef Rady Europejskiej, powiedział, że Polska potrzebuje więcej czasu w sprawie neutralności klimatycznej – temat powróci na szycie Rady Europejskiej w czerwcu 2020 roku.

O komentarz do powyższych wydarzeń poprosiliśmy ekspertów:

Paweł Wróbel - założyciel i szef "Gate Brussels" - firmy konsultingowej zajmującej się unijną polityką energetyczną i klimatyczną.

Uzgodniony na unijnym szczycie 12 grudnia br. cel osiągnięcia neutralności klimatycznej UE do 2050 roku dotyczy redukcji emisji nie tylko w energetyce, ale także całym przemyśle, transporcie, budynkach, rolnictwie i wielu innych sektorach gospodarki. Realizacja celu ma nastąpić narzędziami, które Komisja Europejska ogłosiła w ramach tzw. Europejskiego Zielonego Ładu dzień przed szczytem. Zawiera długa listę dyrektyw i rozporządzeń, które KE będzie przyjmować od początku 2020 roku. Chodzi m.in. o system uprawnień do emisji CO2 (EU ETS), rewizję celu redukcji gazów cieplarnianych do 2030 roku, dyrektywy o rozwoju OZE i efektywności energetycznej. Pojawią się również nowe akty prawne m.in. ustanowienie mechanizmu podatkowego za ślad węglowy dla produktów spoza Unii, wsparcie bezemisyjnej produkcji stali do 2030, nowa strategia leśna, nowa strategia rolna Unii, czy powołanie Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, który ma wspierać finansowanie tych działań.
 
Polska, która zagwarantowała sobie zapis w konkluzjach, o tym że nie będzie w stanie zrealizować celu na 2050 rok nie powinna liczyć, że uzyska przełożenie tego zapisu w unijnych dyrektywach i rozporządzeniach. Po pierwsze w większości przypadków nie jest możliwe, aby wpisać takie klauzule, które skutecznie pozwoliłyby traktować Polskę w sposób odrębny np. w unijnym systemie ETS. Po drugie, o ostatecznym kształcie legislacji będą decydować nie tylko Rada i KE, gdzie można liczyć na względne respektowanie takiego podejścia tam gdzie to możliwe, ale także Parament Europejski, który nie musi tego robić. I nie powinniśmy spodziewać się akceptacji większości PE dla podejścia wg. którego jedno z państw nie zrealizuje celu do 2050 roku.

Krystian Kowalewski – Dyrektor Polskiego Biura World Energy Council

„Wyjątek” uczyniony dla Polski w ustaleniach z ostatniego szczytu Rady Europejskiej potraktować należy jako dodatkową szansę na opracowanie kompleksowej ścieżki osiągnięcia przez Polskę neutralności klimatycznej, która mogłaby zostać zaprezentowana podczas czerwcowego szczytu Rady. Cel w zakresie dekarbonizacji UE do roku 2050, pomimo wyjątku dla Polski, został bowiem przyjęty i w mojej ocenie, w bliskiej przyszłości znajdzie przełożenie na konkretne propozycje legislacyjne. Trudno mi sobie wyobrazić, a żeby na etapie tworzenia prawa dało się umiejscowić w przepisach szczególny wyjątek dla któregoś z państw członkowskich, co oznacza, że Polska i tak będzie zobowiązana do wywiązania się z unijnych celów w zakresie polityki klimatycznej.   

 

POZOSTAŁE MATERIAŁY

Koronawirus a biznes [ANALIZA]
31 marca 2020, 23:50 0 komentarzy
pokaz więcej

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ