GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?
na żywo
IMF ma do dyspozycji 1 bln USD na walkę z pandemią

Szefowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego, Kristalina Georgieva, ogłosiła, że kryzys koronawirusa jest inny...

pokaż więcej
Zmiany obniżające podatki, dotyczące darowizn na walkę z koronawirusem

Zmienił się sposób odliczania darowizn od podatków. Wprowadzono mnożniki powiększające wartość o...

pokaż więcej
Polacy z lekiem na koronawirusa

Polskie Radio podaje, że Uniwersytet Jagielloński wspólnie z Małopolskim Centrum Biotechnologii opracow...

pokaż więcej

Ludzie zatrudniani są dla kompetencji twardych, a zwalniani przez kompetencje miękkie [FELIETON]

17 marca 2020, 23:47 / źródło: opracowanie autorskie / zdjęcie: pixabay
Ludzie zatrudniani są dla kompetencji twardych, a zwalniani przez kompetencje miękkie [FELIETON]

Czy znasz osobę, która odeszła z firmy ze względu na zbyt mało rozwinięte twarde umiejętności? A może jako przedsiębiorca czy pracownik działu HR zwolniłaś/-eś kogoś z tego powodu?

A ile znasz osób, które odeszły z firmy, ze względu na:

    gburowatego szefa,
    nieprzyjemną atmosferę w biurze,
    niezgrany i konfliktowy zespół,
    brak możliwości rozwoju,
    mało elastyczne warunki pracy,
    niską płacę?

No właśnie...

Trudno jest zrozumieć, dlaczego ok. 70% publikowanych ogłoszeń o pracę koncentruje się głównie na twardych umiejętnościach kandydata, które będą mu potrzebne na określonym stanowisku. Mało miejsca poświęca się natomiast wyznawanym przez kandydata wartościom, jego osobowości i posiadanym kompetencjom miękkim.

No chyba, że bierzemy pod uwagę kilka wyświechtanych sloganów, tj. "umiejętność pracy w zespole" czy "umiejętność pracy pod presją czasu". Wygląda to raczej na szukanie "maszyny", która wykona określone zadania, niż człowieka, który stanie się ważną częścią firmy.

Efektem takiego podejścia do rekrutacji może być zatrudnienie osoby, która:

    nie pasuje do naszego zespołu,
    nie wnosi żadnej dodatkowej wartości do firmy,
    inicjuje sytuacje konfliktowe,
    obniża poziom kultury organizacyjnej,
    psuje panującą atmosferę i demotywuje współpracowników.

Jak temu zaradzić?

Poniżej przedstawiam schemat rekrutowania pracowników w małej firmie, który zwiększa szanse na znalezienie właściwych ludzi, tzn. takich, którzy będą budować razem z nami firmę oraz którzy dadzą nam realną przewagę nad konkurencją:

1. Wartości i kręgosłup moralny

2. Osobowość i temperament

3. Umiejętności twarde

4. Wykształcenie

1. Wartości i kręgosłup moralny

Jeżeli jesteś właścicielem firmy, to panują w niej wartości i zasady, które wyznajesz. Tak, każda firma opiera się na wartościach wyznawanych przez jej właściciela. Każdy pracownik, którego zatrudnisz, będzie widział w Tobie "wyrocznię" i wzór postępowania, obsługiwania klientów czy stylu komunikowania się z innymi pracownikami. Wraz ze wzrostem firmy te wartości będą wpływały na kulturę organizacyjną Twojego biznesu, zgodnie ze stwierdzeniem "przykład idzie z góry". Bardzo ważne jest, aby zatrudniani pracownicy mieli zbliżone wartości do Twoich. To właśnie one decydują o tym, w jaki sposób funkcjonujemy w pracy.

Dlaczego wartości znalazły się na pierwszym miejscu? Ponieważ kształtujemy je przez całe życie. To bardzo długi proces, którego nie da się nadrobić w kilka miesięcy. Jeżeli ktoś jest nieuczciwy, to bardzo ciężko będzie go zmienić. Wpływ na wyznawane wartości mają rodzina, szkoła, znajomi, środowisko, organizacje, uczelnia - cała historia naszego życia. Można powiedzieć, że są fundamentem postępowania zatrudnianego przez nas pracownika.

2. Osobowość i temperament

Kolejnym elementem, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest osobowość i temperament. To one decydują o sukcesie pracownika na danym stanowisku oraz jego roli w zespole. Bardzo ważne jest świadome dobieranie ludzi, którzy będą wzajemnie się uzupełniać oraz wspólnie stworzą efekt synergii. Właściwy dobór osobowości mocno wpływa na budowanie atmosfery pracy w firmie.

3. Umiejętności twarde

No i docieramy do tych "kluczowych" umiejętności twardych :) Umieszczenie ich na 3 miejscu nie jest przypadkiem. W większości przypadków umiejętności techniczne na danym stanowisku możemy bardzo szybko rozwinąć*. Szczególnie ważna jest tutaj rola mentora czy też właściciela firmy, który wprowadzi młodego pracownika do organizacji w prawidłowy sposób. Na rynku jest wiele firm, które z powodzeniem zatrudniają młode osoby bez doświadczenia, a później odnoszą liczne sukcesy. Kluczem jest tu dobranie właściwych ludzi i nauczenie ich dobrych nawyków. Bardzo często osoby z dużym doświadczeniem, które pracują "po swojemu", mają wiele negatywnych nawyków. Niestety, niezwykle trudno je wyeliminować, ponieważ taki pracownik nie jest ku temu otwarty.

* przy założeniu, że osoba bez umiejętności posługiwania się komputerem, nie będzie aplikowała na stanowisko administratora systemów operacyjnych

4. Wykształcenie

W dzisiejszych czasach wykształcenie formalne przestało mieć tak kluczowe znaczenie, jak jeszcze parę lat temu. Poza zawodami regulowanymi, np. prawnicy, lekarze itd., wykształcenie mówi nam tylko o branży i obszarze wiedzy, którą miał szansę zdobyć kandydat. Aktualnie ważniejsza jest wiedza praktyczna, którą szybko można zweryfikować - chociażby na rozmowie rekrutacyjnej. Albo ją mamy, albo nie. Żaden dokument tego nie zmieni.

A jakie są Twoje doświadczenia związane z rekrutacją pracowników?

Autor: Grzegorz Kropacz - Analityk Biznesowy (pełen profil - link )

POZOSTAŁE MATERIAŁY

Koronawirus a biznes [ANALIZA]
31 marca 2020, 23:50 0 komentarzy
pokaz więcej

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

6 komentarzy

Luxeq
Luxeq
19 marca 2020, 08:37
Wszystko zależy od branży ja osobiście wole introwertyka z masa skilli matematycznych niż wygadanego filozofa :)
ODPOWIEDZ
Mir
Mir
19 marca 2020, 03:09
super,
tylko dochodzimy do konkretu pt. jak sprawdzac, weryfikowac np. wartości wyznawane przez kandydata ?
Jakie są narzędzia oceny umiejetności managerskich czy zarządzania ludzmi ?
Deklaratywne formułki kandydata ?
Wszyscy mówią ładnie, potem w realnych sytuacjach "wyłazi natura i realne kompetencje"
ODPOWIEDZ
Marcin L
Marcin L
18 marca 2020, 21:38
Wiele firm zagranicznych już tak podchodzi do rekrutacji. Bardzo ważna jest atmosfera w pracy. Praca jest bardziej efektywna, mniej napięć, sporów. Z pozytywnymi ludźmi lepiej się pracuje, dzieli energią. Dla mnie bomba.
ODPOWIEDZ
blabla
blabla
18 marca 2020, 21:31
Trochę, subiektywne podejście. Ciekawy jestem jak wygląda typowy informatyk wyciągnięty do dialogów z biznesem. Trochę martwi mnie podejście, które mówi, że wykształcenie nic nie znaczy. Stąd tyle piekarzy i humanistów w branży informatycznej.
ODPOWIEDZ
Pabli
Pabli
18 marca 2020, 19:40
Fajny tekst, pokazuje inne podejście od strony rekrutującej a nie rekrutowanego. Fajne są tez teksty Maćka Pawlika temat zarządzania jest mi bliski lubię czytać analizy ekspertow
ODPOWIEDZ
Alojz
Alojz
18 marca 2020, 14:41
Coś w tym jest - ilu dobrych skillsowo fachowców ma problem z dostosowaniem się do pracy w zespole. Ciekawy pkt widzenia - będę śledził dalsze publikacje
ODPOWIEDZ

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ