GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Branża fitness uderzyła w górę lodową. Czy wyjdzie z kryzysu?

27 kwietnia 2020, 23:40 / Opracowanie autorskie. Zdjęcie: pixabay
Branża fitness uderzyła w górę lodową. Czy wyjdzie z kryzysu?
Michał Kaps
Michał Kaps

Handlowiec, manager i przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem zdobytym na wszystkich szczeblach kariery. Właściciel firmy Stencil Printer Ink

Wszyscy wiemy jak silnie obecna sytuacja wpłynęła na branże fitness i trenerów personalnych. Nie łudzę się nadzieją, że w najbliższych miesiącach wszystko wróci do normy, bo nie wróci. Nawet, gdy otworzą siłownie i tak spotkamy się z ograniczeniami i nakazami, takimi jak zachowanie higieny czy ograniczona liczba osób na sali. Wejście na siłownię pewnie będzie dokładnie zaplanowane i trzeba będzie się na nie zapisać. Myślę, że zostaną także wprowadzone ograniczenia czasowe. Każdy właściciel będzie musiał tak zoptymalizować pracę siłowni, aby wyciągnąć jak najwięcej.

Nie mam tego za złe, sam zrobiłbym tak samo.

Co nas czeka?

Jak już wspomniałem, celem właściciela będzie maksymalizacja zysku, zatem może wprowadzić np. ustalone ramy czasowe albo ograniczyć liczbę osób na cali. Co za tym idzie? Karnet także podrożeje. Nie da się już operować starym modelem biznesowym tj. iść w ilość. Będzie to przypominać wejście na basen lub na saunę. Trening na siłowni będzie produktem premium. Nie każdego będzie na to stać. Ciekaw jestem jaką strategię wprowadzi teraz Benefit z kartami Multisport :)

Być może powrócimy do starego modelu ćwiczenia w garażu lub piwnicy. Określona grupa ludzi, stare ‘koksy’, które wychowywały się na osiedlowych siłowniach lub ze znajomymi zorganizowali sobie miejsce do ćwiczeń w warunkach polowych. Kolejną grupą będą osoby bardziej na czasie, wykorzystując aplikacje i możliwość ćwiczenia w domu. Nie zapominajmy w tym o jednym: ćwiczymy sami, mamy własne powody i cele, jednak niektórym osobom jak ja brakuje towarzystwa, motywacji, wyjścia z domu. 

Właśnie do takich osób warto było by ukierunkować działania marketingowe. Mamy szeroki wachlarz dostępnych narzędzi, które powinniśmy wykorzystać w sytuacji kryzysowej. Kiedyś byłem na szkoleniu, które miało na celu pokazanie ról w pracy grupowej. Dostaliśmy zadanie: „Jesteście rozbitkami, statek tonie co bierzecie ze sobą?”. Po czym pokazano nam listę rzeczy i polecono się dogadać. Zadanie jest zaliczone, jeśli cała grupa uzgodni co ze sobą zabrać.

Tutaj sytuacja jest podobna, nasz statek czyli branża fitness tonie, co możemy zrobić? Zamiast generować problem, poszukajmy rozwiązań. Nie możemy myśleć o generowaniu zysków i liczyć zarobione pieniądze. Sytuacja przypomina Titanica, uderzyliśmy w górę lodową, ale musimy przetrwać. To dla wszystkich stresujące, ale nie możemy zapominać o jednej fundamentalnej sprawie jaką jest:

Nawyk

Nie chodzimy na siłownie ot tak. Każda osoba, która ćwiczy jest zorganizowana. Dopasowuje trening do swojego trybu życia, pracy, pory dnia. W obecnej sytuacji świat stanął na głowie. Wiele osób traci pracę, ich schemat został wywrócony do góry nogami. Siedzimy w domach i staramy się zabić czymś nudę i stres. Jemy, sięgamy po używki, oglądamy seriale i filmy. W pierwszych tygodniach siedzieliśmy na portalach społecznościowych teraz widzę, że ludzie mają już dość panujących tam trendów. Mamy już dość sytuacji politycznej, mamy dość wirusa i bezradności jaka panuje. Nakazów, zakazów i strachu. 

W moim pokoju leży od kilku tygodni karimata i hantelki, których nie użyłem od momentu przyniesienia ich do domu. Czego brakuje? Planu, organizacji oraz kogoś kto zmotywuje nas do działania. Możemy sobie pomoc, wywierając wpływ na siebie. Niektóre osoby są tak załamane i zrezygnowane, że same nie mają sił zmotywować się do jakichkolwiek działań. Dlaczego tak uważam? Bo sam się tak czuję. Badania psychologiczne pokazują jedno, gdy badamy grupę kontrolną np 100 osób, to wyniki są zwykle bardzo podobne. Moglibyśmy przebadać i 1000 osób. Jeżeli ja się tak czuję, uważam, że jest wiele osób podobnych do mnie. 

Szukamy rozwiązań, planu treningowego, czegoś co jest nam obce. Czegoś co nigdy nie było z nami związane. Tymczasem musimy nauczyć się na nowo jak ćwiczyć i jak dopasować się do nowych warunków. Nie jest to proste. Jesteśmy przestymulowani, zdezorientowani i bezradni. Każdy w obecnej sytuacji powinien dopasować narzędzia do siebie oraz to co na niego wpływa. 

Wpływ społeczny 

Każdy zna historię Foresta Gumpa jak wybiegł z domu i biegał przez kilka lat. To nie bajka, zawsze znajdzie się ktoś, kto znajdzie w nas inspiracje i zacznie robić to co my. Forest bardzo szybko znalazł grupę ludzi, którzy biegali razem z nim i widzieli w tym sens i cel. Tutaj może być podobnie. Kilka osób, może wpłynąć na innych. Kto zna zasady społecznego dowodu słuszności, wie jak to wykorzystać. Badania eksperymentalne dotyczące konformizmu, pokazują jak ulegamy sile grupy. Dziwi mnie to, że większość firm z branży fitness, produkująca suplementy diety oraz sprzęt sportowy nie wpadło jak wykorzystać obecną sytuację i nie dopasowały działań do konkretnych grup sportowców. Pracując jako handlowiec w CRMie, musiałem określić kategorię czy charakterystykę mojego klienta. 

A,B,C: Klient premium, klient dobry, klient średni, klient słaby. Każda kategoria miała określone parametry. Działania marketingowe i sprzedażowe musimy dopasować do konkretnej grupy klientów. 

  • Osoby ćwiczące samodzielne, zmotywowane, dopasowujące się do aktualnej sytuacji.
  • Osoby, które potrzebują inspiracji, wymagające opieki i motywacji. 

Możemy wprowadzać podziały i kategorie jakie chcemy, wymyśliłem to na szybko i są to tylko moje subiektywne odczucia. 

Weźmy treningi w plenerze. Czy organizacja treningów w parkach, lasach, zamkniętych boiskach jest realna? Można ustalić zasady i wprowadzić zabezpieczenia, żeby uniknąć zagrożenia. Przykładowo: płyn do dezynfekcji, maseczki, zachowanie odstępu itp. Elementarny sprzęt sportowy np. karimatę, czy specjalne gumy do ćwiczeń każdy może zorganizować sobie sam, co także napędzi obrót sklepom internetowym, które prowadzą sprzedaż takich akcesoriów. Trenerzy personalni także muszą się przebranżowić, może warto poszerzyć wiedzę o nowe sposoby dbania o sylwetkę. 

Treningi Grupowe na Livestream 

Wiemy, jak Youtuberzy zgarniają kasę prowadząc patologiczne streamy, zbierając kasę od młodych osób chodzących do gimnazjów. Każdy widzi, kto jest na transmisji, może się przywitać, zostawić komentarz w przerwie treningowej. Potrzebujemy wzorca, trendu, autorytetu, który zmotywuje nas do działania. Grupy na Facebooku tworzą społeczność, potencjalnych klientów. Można to wykorzystać, zdobyć nowe znajomości i nawiązać różne relacje, nawet biznesowe. Kupujemy od tych, których lubimy. 

Zamiast wydawać masę pieniędzy na zbudowanie aplikacji, wykorzystajmy dostępne narzędzia. Czy wizerunek i marka w tym momencie jest najważniejsza? Wprowadzenie kanału z przykładowymi treningami w domu, w parku, w lesie, z wykorzystaniem ogólnie dostępnych przedmiotów lub zestawów do ćwiczeń w domu byłoby nowym sposobem na pozyskanie klientów. Jest to bardzo dobry okres, aby wprowadzić nowe działania, nawiązać relacje z klientem, dać mu coś za co będzie wdzięczny, wykorzysta porady i odwdzięczy się robiąc zakupy.

Obserwuję w sieci kluby sportowe, sklepy i producentów, nikt nie wprowadza działań dopasowanych do aktualnej sytuacji. Lenistwo poznawcze klientów robiących zakupy w internecie, cechuje to, że nie szukają, nie analizują ofert, zazwyczaj wykorzystują pierwsze podpowiedzi w przeglądarce poszukiwanych rzeczy i znane sklepy. Wchodzimy na YouTube, szukamy planów treningowych dopasowanych do siebie. Jak wybrać metody ćwiczeń skoro przyzwyczajeni jesteśmy od lat do tych samych działań? Można tu wykorzystać technikę podobną do dysonansu poznawczego. Mamy już wyrobione sądy na dany temat, zachowujemy się schematycznie i nawykowo. Siła autorytetu, marki, którą lubimy może spowodować, że nowy plan treningowy oraz nowe metody ćwiczeń zachęca nas do działania i umocnią nasze relacje z wybraną firmą. 

 

Z OSTATNIEJ CHWILI

Jeszcze 'fact checking' czy już cenzura?
31 maja 2020, 23:45 0 komentarzy
Nocne wyprawy imprezowe w nowych realiach
30 maja 2020, 23:50 0 komentarzy
Wakacje 2020: gdzie będzie można pojechać?
30 maja 2020, 23:47 1 komentarz
pokaz więcej

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ