GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Fior: Elastyczny łańcuch dostaw i konsumenci ratują elektromobilność

28 maja 2020, 09:20 / źródło: Biuletyn Gospodarczy Instytutu Jagiellońskiego Rynek Opinii / zdjęcie: pixabay
Fior: Elastyczny łańcuch dostaw i konsumenci ratują elektromobilność
Biuletyn gospodarczy  Rynek Opinii
Biuletyn gospodarczy Rynek Opinii

Biuletyn Gospodarczy Rynek Opinii. Wydawca: Instytut Jagielloński

Rynek elektromobilności poradzi sobie w czasie COVID-19 lepiej od rynku samochodów spalinowych globalnie, ale sprzedaż w Polsce może zrealizować pesymistyczny scenariusz zatrzymania trendów wzrostowych. pisze na łamach Biuletynu Gospodarczego Rynek Opinii Jacek Fior, redaktor naczelny kwartalnika ClimateNow!

Niewiele jest dzisiaj branż, których nie dotknęła epidemia koronawirusa. Najboleśniej przekonuje się o tym branża motoryzacyjna z przewidywanymi spadkami rocznej produkcji na poziomie 20-30% (tak prognozuje między innymi Frost&Sullivan). Odzwierciedla to model, który obserwowaliśmy w Chinach w pierwszym kwartale, kiedy sprzedaż aut spadła o prawie 50%, a przestoje w zakładach całego łańcucha dostaw doprowadziły do dużych opóźnień w uruchomieniu produkcji na nowo.

Podczas ostatniego webinaru Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, słusznie zauważył, że jednym z argumentów dającym przewagę rynkowi samochodów elektrycznych jest większa elastyczność łańcucha dostaw. Auta elektryczne wymagają znacznie mniej podzespołów, a ich produkcja jest mniej uzależniona od poddostawców.

Czy to wystarczy? Do uruchomienia produkcji tak, ale kluczowe będą zachowania konsumentów. Spoglądając ponownie na Chiny, widzimy światełko nadziei i odbicie sprzedaży na rynku motoryzacyjnym, w tym dobre wyniki samochodów elektrycznych, słabsze jednak w porównaniu do wyników z marca i kwietnia 2019 roku (spowodowane nie tylko epidemią, ale zmniejszeniem dopłat do elektryków w Chinach). W Europie i USA nadal jesteśmy na etapie wychodzenia z epidemii i możemy jedynie przewidywać co się stanie.

Jeśli popatrzymy na trendy sprzedaży przed wybuchem epidemii, rynek samochodów elektrycznych notował rekordowe wzrosty z absolutnym rekordzistą jakim jest Tesla Model 3. Szczególnie w Europie stoi za tym zielona polityka unijna i rosnąca świadomość Europejczyków o konieczności podejmowania działań na rzecz klimatu. Tutaj, poza twardymi argumentami biznesowymi, widzę szansę dla rynku elektromobilności. Duże miasta europejskie doświadczają obecnie dawno niewidzianej poprawy stanu powietrza spowodowanej spadkiem ruchu samochodów. W Internecie znajdziemy pełno zdjęć i relacji pokazujących jak poprawiła się jakość życia w centrach miast. To może tylko wzmocnić pozycję samochodów elektrycznych, a dalszy spadek ich cen i zrównywanie się kosztów utrzymania z samochodami spalinowymi będą tylko pomagać.

Czy podobnie będzie w Polsce? Wiele zależy od wdrożenia zapowiadanych dopłat do zakupu aut elektrycznych i pakietu ułatwień nie tylko dla posiadaczy elektryków, ale również dla firm inwestujących w rozwój infrastruktury ładowania. Biorąc pod uwagę trudności przed jakimi stoi dzisiaj rząd i nadal niepewną sytuację epidemiologiczną, podjęcie tych działań w tym roku może nie być możliwe. To będzie oznaczało, że na prawdziwy przełom na polskim rynku elektromobilności przyjdzie nam jeszcze poczekać i pozostanie nam śledzenie wzrostów sprzedaży zwykłych hybryd, które niestety niewiele mają wspólnego z elektromobilnością.

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ