GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Światło na końcu tunelu? [FELIETON]

31 maja 2020, 23:40 / źródło: opracowanie autorskie / zdjęcie: pixabay
Światło na końcu tunelu? [FELIETON]

„Niemiecka gospodarka znów widzi światło na końcu tunelu – powiedział niemiecki ekspert ekonomiczny Ifo (Institut fuer Wirtschaftsforschung - Instytut Badania Gospodarki) Klaus Wohrabe. Jak podają niemieckie media kryzys wirusowy uderza w gospodarkę z pełną siłą. Według stacji ntv spadające wydatki konsumpcyjne i malejące inwestycje spowodowały załamanie niemieckiej gospodarki na początku roku. Produkt krajowy brutto (PKB) spadł o 2,2 procent w porównaniu z poprzednim kwartałem od stycznia do marca, co stanowi największy spadek od kryzysu finansowego i gospodarczego 2008/2009. Rząd federalny spodziewa się najgorszej recesji w okresie powojennym, w całym 2020 roku. Zgodnie z tym PKB spadnie o 6,3  procent. Najbardziej na spadek PKB wpłynęła konsumpcja. Niemcy postanowili więcej pieniędzy odkładać na czarną godzinę.

„Support your local dealer”

To trend, którym w czasie COVID-19 podążają Niemcy. Jak podaje tygodnik „Der Spiegel” liczba nowych infekcji gwałtownie spada od dwóch tygodni.

Aby gospodarka nabrała tempa, rządy rozluźniają więcej obostrzeń. Ludzie znów siedzą w restauracjach, chodzą do fryzjera.  Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uważa, że znoszenie obostrzeń jest przedwczesne i ostrzega przed „natychmiastowym drugim punktem kulminacyjnym” w krajach, w których liczba zakażeń koronawirusem spada.

Jak podaje „Die Welt”, w ciągu ostatnich kilku dni do Instytutu Roberta Kocha zgłoszono około 300 do 600 nowych przypadków koronawirusa dziennie. Dla porównania: na początku kwietnia było około 6000 nowo zainfekowanych osób każdego dnia.

„Świat wciąż znajduje się w środku pierwszej fali wybuchu koronawirusa” – powiedział koordynator WHO ds. Sytuacji Kryzysowych Michael Ryan. I dodaje, że „W każdej chwili wskaźnik infekcji może gwałtownie wzrosnąć”.

Jak wynika z reprezentatywnego badania konsumentów przeprowadzonego przez Gesellschaft fuer Konsumforschung, 57 procent Niemców uważa za prawdopodobne, że w ich kraj uderzy druga fala koronawirusa. W obawie przed zakażeniem, prawie 2/3 Niemców robi zakupy przez internet. Według badania konsumenci unikają dużych centrów handlowych i wybierają lokalnych producentów.

Der Rettungsplan, czyli plan ratunkowy

Komisja Europejska chce przeznaczyć 750 miliardów euro na ożywienie gospodarcze w Europie po kryzysie związanym z wirusem. Z tego 500 miliardów euro zostanie przekazanych jako bezzwrotne dotacje, a 250 miliardów euro jako pożyczki – podaje agencja informacyjna dpa i Der Spiegel. Ponadto przewodnicząca Komisji Ursula von der Leyen proponuje wieloletnie wsparcie finansowe na lata 2021-2027 w wysokości około 1 biliona euro. Komisja Europejska chce, aby do Polski trafiło łącznie około 63,8 mld  euro.

Plan odbudowy ma na celu przezwyciężenie najgorszej recesji w Europie od czasu II wojny światowej. Eksperci prognozują, że z powodu przejściowego zastoju podczas pandemii gospodarka Unii Europejskiej skurczy się w tym roku o 7,4 procent.

 „Każdy jest kowalem swojego losu”

W czasie pandemii wielu przedsiębiorców boryka się jednak z ogromnymi problemami. Obostrzenia, zakazy – to wszystko spowodowało Stillstand – zastój w wielu branżach, jak chociażby gastronomicznej czy turystycznej.

Sześciu na 10-ciu obywateli Unii Europejskiej boryka się z trudnościami finansowymi z powodu kryzysu wywołanego przez COVID-19. Tak wskazuje badanie zlecone przez Parlament Europejski. Wywiady przeprowadzono z ponad 21000 osób w 21 krajach UE. Jak czytamy w „Der Spiegel” wyniki są niepokojące:

- 30 procent badanych zgłosiło utratę dochodów,

- 23 procent jest bezrobotnych lub wykonuje prace krótkoterminowe,

- 14 procent ma problemy z płaceniem czynszu, rachunków czy pożyczek,

- 10 procent stwierdziło, że prosiło o pomoc rodzinę lub przyjaciół,

- 3 procent ankietowanych zbankrutowało.

74 procent uczestników wiedziało o środkach UE przeciwko pandemii, ale tylko 42 procent było z nich zadowolonych. Największe niezadowolenie wyrazili respondenci we Włoszech, Hiszpanii i Grecji.

Autor: Julia Glapińska

Absolwentka Wydziału Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego. Posiada wieloletnie telewizyjne doświadczenie dziennikarskie i w obszarze public relations. Mieszka na stałe w Niemczech.

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ