GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Czy atrakcyjność fizyczna to klucz do sukcesu?

4 czerwca 2020, 23:52 / Opracowanie autorskie. Zdjęcie: pixabay
Czy atrakcyjność fizyczna to klucz do sukcesu?
Michał Kaps
Michał Kaps

Handlowiec, manager i przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem zdobytym na wszystkich szczeblach kariery. Właściciel firmy Stencil Printer Ink

Tydzień temu poruszałem temat „Efektu Kameleona” [link], czyli podstawę i bazę w budowaniu relacji z klientem. Parafraza, naśladowanie, dopasowanie się temperamentem i wyczucie osobowości klienta to wyznacznik, aby skutecznie wykorzystać technikę sympatii i lubienia. Takie działanie jest efektywne, jeżeli chcemy wzmocnić szanse na sprzedaż, musimy postarać się bardziej. Niektóre osoby zostały hojnie obdarzone przez naturę, a niektóre niestety trochę mniej. Oczywiście piękno to rzecz względna i nie wszystkim podoba się to samo, jednak mechanizmy, które są w nas głęboko zakorzenione, działają na nas nieświadomie już od dziecka. 

Miesięczne niemowlęta inaczej reagują na twarz atrakcyjną, co udowodnili Hoss i Langlois, a opisał to prof.dr hab. Bogdan Wojciszke. Mimika, wymiar, symetryczność twarzy ma duże znaczenie i nie jest to uzależnione od płci, wieku czy rasy. Dzieci nie mają zakodowanych wzorców kulturowych, a tym bardziej nie znają standardów piękna. To samo się dzieje w wieku dorosłym. Święty Augustyn ponad 2000 lat temu usiłował odpowiedzieć na pytanie: 

Czy dlatego coś jest piękne, że się podoba, czy się podoba bo jest piękne?

Postaram się coś o tym napisać. Omawiając ten temat z moim przyjacielem usłyszałem, że muszę być bardzo dobrym handlowcem, skoro sprzedaję z takim wyglądem. Uznam to za komplement. Podobno mężczyzna musi być trochę ładniejszy od diabła, aby spodobać się kobiecie, wiec tego się trzymajmy. Pozwolę sobie na stwierdzenie i proszę potraktować to z dystansem, że brzydszy ma zawsze gorzej. Są jednak na to sposoby. 

W badaniu gdzie opracowano prototyp twarzy, na podstawie naniesienia na siebie komputerowo kilku zdjęć, wykazano, że im większa liczba twarzy, składających się w jedno, twarz jest uznawana za bardziej atrakcyjną. Symetria twarzy wiąże się powszechnie z oznaką zdrowia i dobrymi genami. Kobiety z dużymi oczami, pełnymi wargami, wydatnymi łukami brwiowymi uważane są za bardziej atrakcyjne. Mężczyźni, którzy posiadają wydatne łuki brwiowe, szeroką żuchwę, długi i szeroki podbródek także odbierani są za atrakcyjnych. Perrett, May i Yoshikawa, porównując twarze Brytyjczyków i Japończyków, udowodnili, że nie ma różnic w ocenie atrakcyjności przez ludzi z różnych kultur. Atrakcyjność to cecha uniwersalna i zasób.

Pojawia się pytanie na co wpływa atrakcyjność ? Jak wykorzystać ją w sprzedaży? Odpowiedź jest prosta: EFEKT AUREOLI

Osobom atrakcyjnym przypisujemy więcej cech pozytywnych i inteligencji, co za tym idzie? Możemy wykorzystać to w budowaniu wizerunku stosując technikę autorytetu. Korzystając świadomie z wielu mechanizmów, możemy wpłynąć na efektywność w sprzedaży. Łatwo mówić o rzeczach oczywistych. Co z osobami, które nie mają takich predyspozycji?

Brzydki nie oznacza nieatrakcyjny.

Jeżeli jesteśmy świadomi swoich braków, możemy na nie wpływać, każdy ma coś wyjątkowego i atrakcyjnego. Tak jak wspominałem atrakcyjność jest względna. Musimy zadbać o wygląd fizyczny, kulturę oraz pewność siebie. Pewny siebie handlowiec, nieprzygotowany merytorycznie, nie znający dokładnie swojej oferty, sprzeda więcej niż niepewny siebie, a znający dokładnie swój produkt. Bardzo ważne są detale. Zadbane paznokcie, włosy, przystrzyżona broda, warto także zgubić parę kilogramów. Dress code ma także duże znaczenie. Wyprasowana odzież, czyste buty, biżuteria, dopasowane dodatki oraz stonowane kolory. W skrócie musimy wyglądać na zadbanych. Znajomość technik sprzedaży, umiejętność profilowania klienta, określenie jego osobowości daje nam możliwość pogłębiania, wzmacniania mocnych stron oraz masowania słabych. Dlatego warto zagłębić się w temat psychologi biznesu i rozwoju osobistego. 

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

2 komentarze

Potencjalny klient
Potencjalny klient
5 czerwca 2020, 02:19
"Pewny siebie handlowiec, nieprzygotowany merytorycznie, nie znający dokładnie swojej oferty, sprzeda więcej niż niepewny siebie, a znający dokładnie swój produkt."
Przerost formy nad treścią...
Cóż, takie czasy...
Dobrze chociaż że autor tekstu wie że jest brzydki :)
ODPOWIEDZ
kaps
kaps
5 czerwca 2020, 09:25
"Pewny siebie handlowiec, nieprzygotowany merytorycznie, nie znający dokładnie swojej oferty, sprzeda więcej niż niepewny siebie, a znający dokładnie swój produkt."
To także zostało przebadane, nie mówię, że to wyznacznik, ale pewność siebie ma także duży wpływ

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ