GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Czy budować Kapitol? - Ekonomia w Heroes III [FELIETON]

11 czerwca 2020, 23:43 / źródło: opracowanie autorskie / zdjęcie: Paweł Evagor Szlendak
Czy budować Kapitol? - Ekonomia w Heroes III [FELIETON]

Gra Heroes of Might and Magic III zestarzała się na tyle dobrze, że nie tylko do dziś ma licznych zwolenników, przyciągające turnieje i żywe community, ale także wciąż pojawiają się nowe i te wiekowe dyskusje. Moją ulubioną, która powraca średnio co trzy dni jest temat strategii budowy Kapitolu lub obrania innej drogi (najczęściej wykup armii).

Kapitol jaki jest – każdy widzi. Ostateczna forma budynku, który odpowiada za przyrost pieniędzy w naszym mieście. Kosztuje 10.000 sztuk złota, a gwarantuje 4.000 s.z. dziennie. Na pytanie po ilu dniach taka inwestycja się zwróci, niewprawiony umysł mógłby powiedzieć, że po trzech. Nieco sprytniejszy i bardziej zaznajomiony z mechaniką gry człowiek mógłby zauważyć, że Kapitol wymaga też innych budynków, które trzeba postawić wcześniej. Ostatecznie można dojść do punktu, w którym już nie pytamy o to kiedy, a czy w ogóle Kapitol może się zwrócić? W takich sytuacjach zwykle odpowiedzi jest kilka i więcej niż jedna może być prawdziwa.

Wszystko zależy od przyjętej metodologii. Jeżeli nie uwzględnimy niczego innego, tylko faktycznie zestawimy koszt Kapitolu i dochód jaki później generuje, to faktycznie, po trzech dniach będziemy na plusie. Uwzględnijmy jednak koszt budynków, które po drodze należy wybudować i kolejne wzrosty dochodów, które zagwarantuje nam:

-Rada Miasta (z 500 na 1.000 s.z.)
-Ratusz (z 1.000 na 2.000 s.z.)
-Kapitol (z 2.000 na 4.000 s.z.)

Po uwzględnieniu tych wzrostów, całościowo inwestycja zwróci się w 13 dni, wówczas będziemy o 2.000 s.z. na plusie. Czy aby na pewno? Należy dodać jeszcze jeden, dodatkowy czynnik. Brak inwestycji, tj. nie robienie niczego, również generuje nam pewien dochód, którego wliczanie w inwestycję jest pewnego rodzaju manipulacją. Z tego względu należy odjąć dochód 500 s.z. dziennie od wyżej poczynionych obliczeń. Wówczas dopiero znajdziemy różnicę pomiędzy podjętym działaniem, a nie robieniem niczego.

Wydłuża to czas zwrotu do 15 dni. Ponad dwa tygodnie po to, by wyjść na chociaż minimalny plus. Oczywiście, niektóre budynki zbudowane po drodze są użyteczne, niektóre nie, ale znaczna ich część (targowiska, gildia) mogła powstać w innym zajętym mieście. Oprócz tego są też budynki o niskiej użyteczności (kuźnia, cytadela i zamek w sytuacji, w której nie mamy prawie żadnej armii) i te które wyłącznie generują dochód.

W tym momencie należy dojść do kluczowego pojęcia dla zrozumienia złożoności zagadnienia, tj. kosztu alternatywnego. Możemy bowiem porównać naszą strategię nie tylko z nią samą, ale każdy wydatek spróbować zestawić z alternatywami. Oznacza to, że być może, nie tylko długi czas zwrotu inwestycji jest argumentem przeciwko niej, ale de facto ona w ogóle nie ma sensu. Przyjrzyjmy się grze graczy, którzy grają na wysokim poziomie.

Taktyka budowy Kapitolu jest tam nieobecna. W pierwszym tygodniu dominuje budowa armii i aktywna eksploracja mapy. Pozwala to osiągnąć nie tylko większą stopę zwrotu w postaci zajętych kopalni, siedlisk czy innych miast, ale równocześnie pozwala osiągnąć inne korzyści, takie jak rozwój potencjału militarnego, bohaterów, eksploracja mapy, bez zaprzepaszczania strony ekonomicznej. Gra bowiem pozwala na zdobywanie zasobów w różnorakich bitwach.

Porównując obie strategie, np. podczas rozgrywania identycznej mapy, możemy na własnej skórze przekonać się, która długofalowo przyniesie korzystniejsze rezultaty. Nie bez powodu bowiem taktyka “ekonomiczna”, tj. budowy Kapitolu, z prawdziwą ekonomią nie ma nic wspólnego. Ponad dwa tygodnie na to, by osiągnąć zysk w postaci kilku tysięcy sztuk złota jest niczym, w porównaniu z tym, że w tym samym czasie bardzo często można osiągnąć główną możliwą korzyść - czyli po prostu zwycięstwo.

Artykuł oryginalnie ukazał się na stronie Myśli Uwolnione.

Autor: Aleksander Serwiński, Redaktor Naczelny w: Myśli Uwolnione

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

3 komentarze

Starożytny_behemot
Starożytny_behemot
14 czerwca 2020, 15:26
Bardzo ciekawa analiza, lecz niestety nie mogę się z nią zgodzić. Budynki powinno się rozpatrywać osobno, a nie całościowo. Cytadela, Zamek, Targowisko czy Gildia Magów są budynkami, które gracz i tak powinien zbudować bez względu na to, czy planuje zbudować Kapitol czy nie. Wyklucza to moim zdaniem czynnik "nic nierobienia" ujęty w artykule i oszacowany na 8 000 (?). Bajecznie wysoka kwota. Dodatkowo napisanie, że Kapitol zwraca się po 3 dniach jest również nieprawdą, ponieważ wychodzi się z poziomu Ratusza, czyli zyskuje się 2 000 sztuk złota dziennie. Więc łączny czas zwrotu to 5 dni. Opłacalność tego budynku zależy w pełni od rodzaju granej mapy. Pozdrawiam cieplutko i życzę jak najmniej tygodni plag
ODPOWIEDZ
Mateusz
Mateusz
12 czerwca 2020, 21:02
Nie spodziewałem się tu takiego artykułu. Nie mniej bardzo ciekawy :). Ja zwykle budowałem zamek w pierwszej kolejności by zwiększyć możliwy przychód armi w pierwszych tygodniach. Więc inwestycje w budynki pod Kapitol zwracały się nie tylko ze względu na obliczenia finansowe - szczególnie gdy grało się dość tanią Twierdzą.
ODPOWIEDZ
Znafca
Znafca
20 czerwca 2020, 08:59
Tez wybierałem twierdze, szybka inwestycja w jaskinie behemotow i dalsza eksploracja mapy. Nie mniej jednak gra w H3 się zmieniła po wyjściu nowych dodatków o gry na jebusach tam faktycznie nie ma co inwestować w kapitol bo w tym czasie można zrobić mocnego bohatera i armie na bankach!

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ