GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamitaj mnie Zapomniae haso?

Kawecki: Usługi online stały się wspólnym mianownikiem odległych od siebie obszarów rynku

28 czerwca 2020, 23:50 / Biuletyn Gospodarczy IJ "Rynek Opinii "
Kawecki: Usługi online stały się wspólnym mianownikiem odległych od siebie obszarów rynku
Biuletyn gospodarczy  Rynek Opinii
Biuletyn gospodarczy Rynek Opinii

Biuletyn Gospodarczy Rynek Opinii. Wydawca: Instytut Jagielloński

O wpływie Internetu na rozwój gospodarki w okresie pandemii koronawirusa powiedziano już bardzo dużo. Znaczna część naszych działalności gospodarczych przeniosła się do sieci. Doszło więc do zmiany modelów biznesowych tysięcy przedsiębiorców. Zmiany w tym obszarze można podzielić na cztery kategorie - pisze na łamach Biuletynu Gospodarczego Instytutu Jagiellońskiego "Rynek Opinii" Dr Maciej Kawecki, Dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie, prezes Instytutu Lema, of counsel w Maruta Wachta s.p. ekspert ds. prawa nowych technologii. 


Pierwszą z nich, jest świadczenie przez przedsiębiorców tych samych modeli usług, ale w zmienionej formie. Usługi, które dotychczas miały model tradycyjny, dzisiaj są lub w okresie szczególnego nasilenia pandemii były świadczone przez Internet. Należały do nich w szczególności szeroko rozumiany rynek edukacyjny w tym sektor  szkolnictwa wyższego, model usług doradczych jak chociażby usługi psychologiczne, a nawet usług medycznych w coraz większym stopniu otwierający się na tzw. telemedycynę. Drugą kategorią przedsiębiorców są Ci, którzy nie mogli sobie pozwolić na zmianę modelu biznesowego, poprzez świadczenie tej samej kategorii usług, ale w formie on-line. Mamy bowiem cały szereg obszarów, w których charakter świadczonej usługi nie daje możliwości zastąpienia jej formułą on-line. Te branże były niemal całkowicie zamrożone. Część z takich przedsiębiorców, zmuszona była do przebranżowienia swojej działalności. Tym samym stanowili oni trzecią kategorię przedsiębiorców, którzy z tradycyjnego modelu usług przekształcili się w model usług on-line. Aby to jednak zrobić, zmuszeni byli do stworzenia zupełnie nowej usługi, która swoją treścią albo tylko w pewnym zakresie przypominała dotychczas świadczoną, ale była zupełnie odrębną usługą. Do czwartej kategorii należą przedsiębiorcy, którzy do tej pory świadczyli wyłącznie usługi online i którzy na kryzysie spowodowanym koronawirusem zyskali. Gdy inni gonili bowiem za innowacją starając się bardzo szybko znaleźć sposób na otwarcie się na Internet, chociaż w podstawowym wymiarze, ta kategoria przedsiębiorców mogła świadczyć usługi na jeszcze wyższym poziomie, podnosząc jakość swoich usług. Powyższe bez wątpienia wpływa na zróżnicowanie świadczenia usług i ich większej konkurencyjności. Musimy bowiem pamiętać, że o ile do tej pory trudno było znaleźć wspólny mianownik dla usług znajdujących się w najbardziej odległych od siebie segmentach rynku, o tyle dzisiaj taki mianownik się pojawił. Jest nim usługa on-line, która zawsze ma w sobie pewną powtarzalność. Jakość połączenia, przejrzystość interfejsu z wykorzystaniem, którego klient korzysta z usługi czy domyślna jego prostota będą jakościowymi cechmi usług, którymi konkurować będą między sobą wszyscy.

Każdy z takich modeli prowadzenia działalności gospodarczej, adresowany jest do określonej kategorii odbiorców - poza rzecz jasna przedsiębiorcami, którzy zdecydowali się zaprzestać prowadzenia swojej działalności. Zmiany na rynku usług mają ogromny wpływ na kształtowanie postaw odbiorców takich usług. Pogłębiona digitalizacja nie tylko zwiększyła świadomość cyfrową zmniejszając odsetek osób całkowicie lub częściowo wykluczonych cyfrowo. Zbudowało u adresatów usług poczucie ich większej dostępności oraz konkurencyjności. Internet daje bowiem ogromne pole do porównań różnych rodzajów usług. Jako użytkownicy sieci jesteśmy również przyzwyczajeni do tego, że dużo otrzymujemy w niej nieodpłatnie. Ekwiwalentem jaki płacimy za tak dostarczane usługi, są nasze dane służące w celach reklamowych, ale często sobie z tego nie zdajemy sprawy. To powoduje, że w sieci oczekujemy też dużo niższych cen. Za produkty online jesteśmy w stanie zapłacić mniej, niż za porównywalne świadczone nam w formie tradycyjnej. Ogrom usług internetowych świadczonych tak w okresie pandemii koronawirusa, jak i na etapie jej wygaszania, wpłynął również na nasze oczekiwania jakościowe. O ile na początku pandemii mogliśmy zaakceptować niższą jakość usług wykazując się wyrozumiałością wynikającą z nadzwyczajnych okoliczności w jakich się wszyscy znaleźliśmy, o tyle z czasem nasze oczekiwania wzrastają. Oczekujemy więc dostarczania nam treści cyfrowych o coraz lepszej jakości, wychodząc z założenia, że Internet nie ma granic. Skoro więc Internet nie ma granic, możliwości ewolucyjne usług zmierzające do podnoszenia ich jakości, też nie mają granic.

Nie ulega jakiejkolwiek wątpliwości, że pandemia koronawirusa spotęgowała też liczbę wszelkich form naruszeń naszych praw w sieci. Większość z nich finalnie wiąże się z negatywnymi skutkami finansowymi dla samego pokrzywdzonego. Z badań przeprowadzanych w 2019 r. wynikało, że w Polsce średnio około 8 proc. wniosków o kredyt czy pożyczkę składanych w instytucjach finansowych były próbami wyłudzenia. Część wniosków bazowało na skradzionej tożsamości prawdziwej osoby, inne to próby wyłudzenia na fikcyjną tożsamość. Dzisiaj nikt nie odważył się jeszcze przeprowadzić badań takich, ale na pewno odsetek takich wyłudzeń jest drastycznie większy. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele. Pierwszą z nich jest bez wątpienia liczba użytkowników Internetu. Kwestią czystej statystyki jest, że im więcej z nas korzysta z sieci, tym więcej z nas pada ofiarą jej nieszczelności. Po raz pierwszy w historii ludzkości ponad 25 % społeczności globalnej, jest online. Ponad 1 mld 300 mln hindusów, kontaktuje się ze światem głównie z wykorzystaniem sieci, z uwagi na głęboki poziom ograniczeń wdrożonych w tym kraju. Jeszcze wyższy odsetek dotyczy mieszkańców Unii Europejskiej. Drugą z okoliczności zwiększających ryzyko naruszeń, jest bardzo duży odsetek tzw. internetowych niedzielnych kierowców. Mam tutaj na myśli osoby, które dotychczas zaliczane były do kategorii osób wykluczonych cyfrowo. Dotychczas żyjący z dala od technologii, nagle zmuszeni zostali korzystać z niej i to z dużą częstotliwością. O ile techniczne umiejętności korzystania z prostych rozwiązań technologicznych udało im się nabyć dość szybko, o tyle z umiejętnościami bezpiecznego korzystania z sieci już tak prosto nie jest. Umiejętność taka jest wypadkową nie tylko podstawowej wiedzy technicznej, ale świadomości zagrożeń, a ta przychodzi wraz z doświadczeniem, którego nie mają. Tym samym, osoby takie są bardzo podatne na wszelkie próby naruszeń, które zaczynają się często bardzo niewinnie – chociażby od otwarcia załącznika w jednym z otrzymanych przez nad wiadomości email. Trzecią z przyczyn nagłego wzrostu wyłudzeń w sieci, jest przestrzeń domowa z której głównie z sieci dzisiaj korzystamy. Przestrzeń taka rodzi w użytkownikach sieci złudne poczucie bezpieczeństwa. Wydaje nam się, że w domu nikt nie może nam zrobić krzywdy. Drukarka, która stoi za naszymi plecami stoi przecież na naszej półce, nikt niepowołany nie może się do niej dostać. Powyższe skutkuje drastycznym obniżeniem naszej ostrożności, co znów czyni nas podatniejszymi na różne formy oszustw w sieci. Wreszcie, pandemia koronawirusa wpływa w sposób w zasadzie nieporównywalny do jakichkolwiek innych zdarzeń z ostatnich kilkudziesięciu lat, na gospodarkę globalną. Ogólny kryzys gospodarczy sprzyja poszukiwaniu nielegalnych źródeł dochodu, którymi coraz częściej staje się również Internet. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że przestrzeń cyfrowa przez jej trans-terytorialność jest cały czas tą, w której odsetek wykrywalności sprawców jest bardzo niski. Tak więc, o ile walka z przestępczością internetową była dla nas parę miesięcy temu dużym wyzwaniem, tak dzisiaj jest wyzwaniem wręcz cywilizacyjnym. To, jak sobie z nią poradzimy przeformatuje nasze działanie w niemal wszystkich obszarach naszego życia.

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj si

Zapamitaj mnie Zapomniae haso?

Zarejestruj si

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby uatwi użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz si na ich używanie oraz zapisanie w pamici urzdzenia.
Polityka Prywatnoci    AKCEPTUJ