GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Jankowski: Nowa normalność będzie wymagała od branży gastronomiczno-hotelarskiej dużo cierpliwości

8 lipca 2020, 23:00 / źródło: opracowanie autorskie / zdjęcie: pixabay
Jankowski: Nowa normalność będzie wymagała od branży gastronomiczno-hotelarskiej dużo cierpliwości
Biuletyn gospodarczy  Rynek Opinii
Biuletyn gospodarczy Rynek Opinii

Biuletyn Gospodarczy Rynek Opinii. Wydawca: Instytut Jagielloński

Dzień 14 marca 2020 r. będzie dniem, który branża hotelarska i gastronomiczna (HoReCa)zapamięta na długo. Od tego dnia, rozporządzeniem z dnia 13 marca 2020 r. ograniczono funkcjonowanie zakładów gastronomicznych. Po niedługim czasie, ograniczenia dotknęły również działalność hotelarską. Wskazany okres, trwający około dwóch miesięcy odbił się na kondycji finansowej przedsiębiorców. Podkreślić przy tym należy, że otwarcie branży wcale nie oznacza, że sytuacja wróci do stanu sprzed epidemii. Będzie to nowa normalność, której każdy przedsiębiorca będzie musiał nauczyć się od nowa. Pisze Piotr Jankowski radca prawny prowadzący własną Kancelarię, autor bloga Prawo HoReCa.

Nieprzerwanie od kilku lat, wartość branży hotelarsko-restauracyjnej rosła. Przyjmuje się, że w roku 2019 sama wartość rynku gastronomicznego wynosiła ponad 30 mld złotych. Powyższe było spowodowane wzrostem wynagrodzeń, spadkiem bezrobocia, czy zmianą nawyków konsumentów, co przekładało się na wzrost konsumpcji. Dodatkowo otwierano nowe lokale, budowano nowe koncepcje biznesowe,a tym samym rosło zainteresowanie turystów.Pandemia skutecznie zniwelowała znaczną cześć powyższych czynników. Wzrost bezrobocia, zamrożenie wynagrodzeń i przede wszystkich ogólne uczucie strachu dużej ilości obywateli to główne zmiany, które doprowadzą do spadku konsumpcji bezpośredniej.

Nowa normalność przedsiębiorców z branży gastronomiczno-hotelarskiej będzie od nich wymagała wytężonej pracy, kreatywności i przede wszystkich dużo cierpliwości. Zmiana nastrojów konsumenckich może wymagać rozszerzenia kanałów dystrybucji, zmiany oferty, także poprzez uszczuplenie menu i wyeliminowanie pozycji mniej popularnych, a zarazem droższych. Istotne może być także wprowadzenie dodatkowych atrakcji czy promocji,
a w końcu przekonanie konsumentów do tego, że spędzanie czasu w ich lokalach jest bezpieczne. Istotną rolę odegra dobrze odbierany przez konsumentów marketing.

Zmiany w branży to także minimalizacja kosztów, która będzie się odbywać poprzez redukcję zatrudnienia oraz poprzez wyjście lub zmianę obowiązujących umów, np. umów najmu. Często niezbędne będzie wprowadzenie rozwiązań restrukturyzacyjnych w porozumieniu
z wierzycielami, takich jak odroczenia płatności, czy umorzenia odsetek. W mojej ocenie dojdzie również do licznych zmian w strukturach właścicielskich wielu lokali w wyniku prowadzonych fuzji i przejęć mniejszych biznesów. Tego rodzaju zmiany to także ratunek dla tych, którzy nie są w stanie w tej nowej normalności dalej prowadzić rentownego biznesu, ale chcą zachować swój szyld i pomysł. Ponadto, na rynku będzie więcej znanych konceptów gastronomicznych, posiadających większe możliwości finansowe.

W końcu jednak zmiany będą widoczne na ulicach polskich miast, gdzie przez witryny w lokalach nie będzie widać gości, a przedsiębiorcy będą zmuszeni zamykać biznes. Szacuje się, że na powrót do stanu sprzed epidemii trzeba będzie poczekać kilka lat. Przy czym szacunki dotyczą głównie poziomu wzrostu i wartości całej branży. Uważam jednocześnie, że wzrost konsumpcji i zmiana nastrojów konsumenckich nastąpi znacznie szybciej, co pozwoli pozytywnie patrzeć w przyszłość. Pod warunkiem oczywiście, że pandemia nie uderzy ponownie.

 

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ