GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Piechociński: Uczymy się robić zakupy w nowej normalności. Branża e-commerce jest zwycięzcą

15 lipca 2020, 23:44 / źródło: opracowanie autorskie / zdjęcie: pixabay
Piechociński: Uczymy się robić zakupy w nowej normalności. Branża e-commerce jest zwycięzcą
Biuletyn gospodarczy  Rynek Opinii
Biuletyn gospodarczy Rynek Opinii

Biuletyn Gospodarczy Rynek Opinii. Wydawca: Instytut Jagielloński

Pandemia pokazała, jak ważną i niezbędną branżą jest handel. To właśnie sklepy są odpowiedzialne za zapewnienie społeczeństwu dostępu do produktów. Po blisko trzech miesiącach wyraźnie widać, że branża handlu nie tylko spożywczego stanęła na wysokości zadania.

W marcu zaczęło się zamykanie wielu sektorów gospodarki, zaszły zmiany w funkcjonowaniu sklepów, wprowadzono reżim sanitarny. W pierwszych tygodniach pandemii konsumenci masowo wykupywali żywność o przedłużonym terminie przydatności do spożycia oraz środki sanitarne oraz papier toaletowy. Potem w sposób istotny zaczął zmieniać się nie tylko w produktach masowych handlowy koszyk.

Podsumowując w pierwszych 3 miesiącach trwania pandemii, sieci handlowe szybko wprowadzały zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny i bezpiecznej sprzedaży – zwykle rozszerzając i wyprzedzając przyjęte później rozwiązania prawne.

Struktura handlu w Polsce podlega w ostatnim okresie zmianom. W szczególności dotyczy to handlu internetowego – bodźcem do jego rozwoju było wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Pandemia wzmocniła ten trend – mówi się o blisko 1700 sklepów internetowych różnych branż, jakie powstały w bieżącym roku. Rosną także obroty sklepów internetowych i zainteresowanie nimi – również tymi z żywnością .

Można zakładać, iż część konsumentów pozostanie lojalna temu kanałowi sprzedaży – czy to przez przyzwyczajenie, czy na skutek zidentyfikowania jego zalet. Sklepy, które funkcjonują także w kanale internetowym, bezpieczniej przetrwają ten trudny czas i w przyszłości będą zyskiwać dzięki nowym trendom, jakie teraz się kształtują .

Zgodnie z dostępnymi wynikami badań, Polacy najbardziej ufają sklepom osiedlowym. Jeżeli chodzi o zachowania konsumenckie, daje się zauważyć mniejszą częstotliwość wizyt w sklepach przy jednoczesnym znacznym zwiększeniu wartości koszyka. Taki trend wskazuje też pośrednio, iż konsumenci jako główne miejsce robienia zakupów, wybierają  lokalne sklepy blisko domu. Rozwijają się również płatności bezgotówkowe.
Uczyliśmy się żyć z wirusem, uczymy się też robić zakupy w nowej normalności.

Rząd stopniowo uwalniał w maju kolejne sektory handlu, a konsumenci coraz śmielej odwiedzają galerie handlowe, choć widoczny jest nowy trend zaspakajania dotychczasowych potrzeb. Kupujemy bardziej wybrednie i oszczędniej, koncentrując się na rzeczach niezbędnych do funkcjonowania, a odkładamy większe wydatki na później. Od tego jak ukształtuje się sprzedaż w kolejnych miesiącach zależeć będzie kondycja gospodarki. Eksperci i praktycy są zgodni co do jednego: po pandemii będziemy jeszcze chętniej kupować online.

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ