GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Jak zarobić na nieświadomości przedsiębiorcy? Zorganizuj konkurs.

23 lipca 2020, 00:11 / Opinia autorska. Zdjęcie: pixabay/ilovetattoos
Jak zarobić na nieświadomości przedsiębiorcy? Zorganizuj konkurs.
Michał Kaps
Michał Kaps

Handlowiec, manager i przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem zdobytym na wszystkich szczeblach kariery. Właściciel firmy Stencil Printer Ink

Wyświetliło mi się ostatnio wiele informacji dotyczących konkursu Mistrzowie Urody 2020, gdzie użytkownicy jednego z portali informacyjnych, obejmującego obszar północnej Polski, a także jednej z gazet (tatuatorzy wiedzą, o kogo chodzi) mogli zgłaszać  tatuatorów do konkursu „Mistrz tatuaż roku 2020”.  Biznesowo z branżą „Tattoo" jestem związany od niedawna, jednak mam bardzo duże doświadczenie w sprzedaży oraz psychologii biznesu. Ze względu na to, że dbam o naszych klientów, starając się o jakość naszych produktów, serwis oraz kontakt z klientami, chciałbym także zadbać o ich świadomość biznesową pod kątem brania udziału w takich wydarzeniach. 

Jakie korzyści płyną dla tatuatora, który bierze udział w takim konkursie?

  • prestiż 
  • budowanie wizerunku autorytetu 
  • zdobycie klientów

Na pierwszy rzut oka, wszystko gra i wydaje się ok. Tatuator dostaje informacje, że ktoś zgłosił go do konkursu. Pojawiają się pozytywne emocje, zaskoczenie i ewentualna chęć odwdzięczenia się osobom, które zgłosiły danego artystę do konkursu. Wykorzystana jest tu manipulacja, efekt zaskoczenia i np. „Technika Wzajemności”, którą opisał Cialdini. Takie zagranie jest dla mnie nieetyczne, ze względu na to, że wykorzystuje się mechanizmy wywierania wpływu, manipulacji i żerowania na emocjach. „Technika Autorytetu”, która także opisuje Cialdni w książce „Techniki wywierania wpływu na ludzi”, to także haczyk, na który mają nadziać się tatuatorzy. 

Czy wygrana w takim konkursie, rzeczywiście buduje autorytet i prestiż? Naturalnie w strategiach marketingowych można się chwalić na swoim profilu udziałem w konkursie, tym, że zostało się zgłoszonym oraz tym, że ewentualnie wygrało się nagrodę.Takie działania oczywiście budują wizerunek, ale jaki koszt tego ponosi tatuator? O tym za chwile. 

„Społeczny dowód słuszności”

Moja ulubiona technika manipulacji społeczeństwem. Tatuatorzy udostępniają na swoich profilach w social media informacje o tym, że zostali zgłoszeni do konkursu. Skoro ktoś został zgłoszony, to ja też bym chciał. Im więcej osób się zgłasza tym więcej tatuatorów chce wziąć udział w konkursie. Wszyscy mamy na siebie wpływ. Każdy tatuator dba o wizerunek, szuka klientów, stara się wyprzedzić konkurencje i być lepszym. Ktoś chce to wykorzystać. Klienci, znajomi tatuatorów, osoby z bliskiego otoczenia, przyjaciele widząc na ich profilach, że ktoś na nich głosuje także będą starali się pomoc. Wykorzystana jest tu także „Technika Sympatii i Lubienia” (Cialdini). Wasi klienci was lubią, cenią, uważają za autorytet w dziedzinie tatuaż, dlatego zagłosują. Organizator wykorzystuje was, ale także waszych klientów i znajomych. Jakie korzyści ma organizator, za które nie PŁACI ?

  • reklama na waszych social media 
  • wykorzystanie waszej ciężkiej pracy w zdobyciu określonej liczby odbiorców
  • wykorzystanie waszego wizerunku i pozycji w grupie tatuatorów
  • zdobycie większej ilości odbiorców
  • ruch na stronie
  • pozycjonowanie się strony
  • SPRZEDAŻ

Zaskoczony byłem tym, że aby oddać głos na artystę trzeba wykupić pakiet kredytów. Nie przyczepiłbym się do tego, gdybym wcześniej o tym wiedział. Przeszukałem informacje i treści dostępne na portalach organizujących to wydarzenie i nie jest to takie oczywiste. 

Każdy wie jak wygląda wasz dzień pracy, nie macie czasu, aby weryfikować dogłębnie każdą ofertę, jesteście skupieni na swojej pracy i kliencie, aby wyszedł zadowolony. My o tym wiemy i szanujemy to. Organizator wykorzystuje tu także heurystykę dostępności opisanej przez Kahenmana. Jest to skrót myślowy, który ma na celu wykorzystanie wyrobionej sobie już wiedzy na temat udziału w konkursie. Czy udział w konkursie jest płatny? Według mnie nie. Nie nabijajcie kasy komuś z kogo nie macie korzyści. To, co oferuje organizator to tania sztuczka i manipulacja, która ma zrealizować założony wynik sprzedażowy. 

Jest to moje subiektywne zdanie i nie dam, aby moi klienci i znajomi zostali w ten sposób wykorzystani i zmanipulowani.

Zapisz się na PolishBrief.pl

Analizy, opinie i wywiady. Gospodarczy skrót dnia.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ