GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?
nowe technologie

RAPORT: Miliony obserwatorów to ogromny potencjał

24 listopada 2020, 23:00 / Zrodlo: opracowanie własne / zdj. Pixabay

Nowy raport przygląda się działalności 111 polskich influencerów modowych. Przeanalizowano ich zasięgi w mediach społecznościowych, zaangażowanie fanów oraz komentarze pod postami. Gdzie można śledzić popularnych twórców? Jakie stereotypy łamią? Wyniki komentuje Katarzyna Bąk-Malko koordynator ds. e-commerce GaleriaMarek.pl – multibrandowego sklepu online, który stoi za badaniem.  

Trendy rodzą się w Internecie  

Z roku na rok polscy influencerzy modowi coraz szerzej rozwijają skrzydła. Dzięki imponującym zasięgom, często zastępują branżowe magazyny w kreowaniu trendów. Fakt, że inspirują tak wielu odbiorców, zachęca duże marki do współpracy komercyjnej. Obecność na popularnych profilach to ogromne wsparcie w promocji i rozwoju brandu. Jak wynika z raportu Digital 2020, opublikowanego przez DataReportal.com, w styczniu br. w najpopularniejszych mediach społecznościowych obecnych było ok. 19 mln użytkowników z naszego kraju. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy TikTok pozwalają więc dotrzeć z przekazem marketingowym nawet do połowy Polaków.    Oprócz liczby obserwatorów, istotna jest także więź danego influencera z fanami. Aby współpraca przyniosła wymierne korzyści, należy dobrać partnera spójnego z komunikacją firmy. Profile takiego twórcy powinny być umiejętnie prowadzone i śledzone przez potencjalnych odbiorców konkretnego produktu czy usługi.

Z zeszłorocznego raportu Influencer Marketing, opracowanego przez agencję Abanana, wynika, że niemal 9 na 10 marek samodzielnie wybiera osoby do współpracy. Prawie co czwarta firma bazuje również na zbudowanych wcześniej relacjach i rekomendacjach znajomych z branży. Znacznie rzadziej odpowiednich partnerów znajdują brandom wyspecjalizowane agencje, które w skali globalnej są drugim najpopularniejszym źródłem poleceń influencerów.    

W raporcie „Styl rodzi się w sieci – jak działają influencerzy modowi w Polsce?” wzięliśmy pod lupę profile 111 twórców, których poczynania śledzi łącznie 15 mln osób. W zależności od zasięgu na Instagramie, podzieliliśmy ich na cztery grupy: Tytanów (ponad 200 tys. obserwatorów), Osobowości Social Media (od 50 tys. do 200 tys. obserwatorów), Mikroinfluencerów (od 15 tys. do 50 tys. obserwatorów) oraz Wschodzące Gwiazdy (mniej niż 15 tys. obserwatorów). W każdej z nich badaliśmy nieco inne elementy, uwzględniając dane z 2019 r. Analiza objęła m.in. 37 865 postów oraz 13 821 komentarzy. Więcej o metodologii można przeczytać w opublikowanym raporcie – Katarzyna Bąk-Malko koordynator ds. e-commerce GaleriaMarek.pl.    

Kim są polscy influencerzy modowi?  

W masowej wyobraźni modowy twórca to młoda kobieta. W polskim Internecie nie brakuje jednak influencerów, którzy łamią ten stereotyp. Media społecznościowe pękają także od męskich stylizacji, prezentowanych nie tylko przez modeli i stylistów. Modową pasję rozwijają w sieci również strażacy czy biznesmeni, tacy jak Stasiu Świerk i Jakub Rozkosz.    

Dziesiątki tysięcy Polaków obserwuje także profile dojrzałych twórców. Mowa np. o Krystynie Bałakier i Janie Adamskim. Silver influencerzy udowadniają, że nigdy nie jest za późno, aby połknąć modowego bakcyla. Dzięki tak różnorodnemu krajobrazowi twórców, marki mogą znaleźć właściwego partnera do każdej kampanii.  

Instagram, Facebook, Youtube czy TikTok: gdzie możemy ich znaleźć?  

Najważniejszą platformą dla branży modowej jest Instagram. Swoje konto w tym medium prowadzą wszyscy badani influencerzy. W przypadku Tytanów drugi najpopularniejszy środek przekazu to YouTube. Własny kanał posiada blisko 85% z nich. Dla Osobowości, Mikroinfluencerów i Wschodzących Gwiazd większe znaczenie odgrywa Facebook. Może mieć to związek z faktem, że prowadzenie fanpage’a wymaga mniej czasu i pieniędzy niż kręcenie filmów. O ile publiczny profil na Facebooku posiada 4 na 5 twórców z tych grup, o tyle zaledwie co piąty działa na YouTubie.    Sporą rolę w świecie mody odgrywa także TikTok. Popularność tego medium rośnie w błyskawicznym tempie, co coraz wyraźniej dostrzegają marki.

Oficjalne konto posiada tam już 58% Tytanów i prawie 40% Osobowości.  

Ilu twórców stworzyło własną markę modową?  

Dzięki popularnym profilom, wielu twórców odważyło się wystartować z autorskimi markami modowymi. Duszę przedsiębiorcy posiadają nie tylko najpopularniejsi influencerzy, jak Julia Kuczyńska „Maffashion” czy Jessica Mercedes. Z badania wynika, że własny sklep z ubraniami lub akcesoriami uruchomił co piąty twórca mający powyżej 15 tys. obserwatorów na Instagramie. W ich ofercie znajdują się zarówno damskie kreacje rodem z wybiegów, jak i klasyczna męska odzież czy streetwear.  

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ