GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Analiza cen zdrowej żywności: Dyskonty i hipermarkety obniżają ceny. W sklepach może być jeszcze taniej

1 grudnia 2020, 09:16 / zrodlo: MondayNews / zdj. Pixabay

Analiza ponad 5 tys. cen art. BIO-EKO, VEGE i VEGAN, wykonana przez Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH,   wykazała,   że   od   stycznia   do   października   br.   wzrosły   one   tylko   o   0,8%   w porównaniu z ub.r. Największe podwyżki były w sieciach typu convenience i cash & carry. Z kolei obniżki odnotowały hurtownie, hipermarkety oraz dyskonty. Produkty BIO-EKO średnio potaniały o 0,4%, a VEGE i VEGAN poszły w górę – odpowiednio o 6,6% i 2,4%.    

Ceny produktów z kategorii BIO-EKO, VEGE i VEGAN poszły w górę o 0,8%. Najbardziej podskoczyły w sieciach typu convenience – o 29,2%, a także w cash & carry – o 25,9%. Z kolei największy spadek był w hurtowniach – o 28,7%, jak również w hipermarketach – o 13,5%. W dyskontach wyniósł on 10,4%. Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy zauważa, że hipermarkety i dyskonty chcą bardziej przyciągać klientów zainteresowanych zdrowym odżywianiem. Widzą w tym dłuższy trend rynkowy i dlatego chcą oferować konkurencyjne ceny.  – Ogólna podwyżka jest nieduża, gdyż produkty te są i tak o kilkadziesiąt procent droższe od art. konwencjonalnych,  czyli  nieposiadających  specjalnych  certyfikatów.  Ceny  w  hurtowniach  wyraźnie spadły, ponieważ podaż jest coraz większa. Za to w sieciach convenience mocno wzrosły, gdyż tego typu sklepy mają duże powodzenie w dobie pandemii i zwyczajnie korzystają z tej okazji – mówi Sławomir Chłoń, Prezes Zarządu Organic Farma Zdrowia. Patrząc na poszczególne kategorie, widzimy, że produkty BIO-EKO poszły w dół o 0,4% (najbardziej w hurtowniach – o 31,8%). VEGE podrożały o 6,6% (najwidoczniej w convenience – o 65,6%), a VEGAN – o 2,4% (najwięcej w hurtowniach – o 51,3%).  ​

– Sieci zareagowały na zwiększony popyt na produkty VEGE i VEGAN. Dlatego lekko podniosły ceny. Na   widoczny   wzrost   pozwoliły   sobie   sklepy   convenience.   Zapewne   zauważyły,   że   konsumenci najczęściej przychodzą do nich po tego typu artykuły, bo mają tam najbliżej i w małych placówkach czują się bezpiecznie w czasie pandemii – komentuje Arkadiusz Paprzycki. W ogólnym rozrachunku ceny jednak utrzymały się na stabilnym poziomie. Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland, przewiduje, że zdrowa żywność zacznie stopniowo tanieć. Wynikać to będzie ze wzrostu konkurencji i coraz łatwiejszego dostępu do takiego asortymentu. Producenci będą wręcz zabiegać o konsumentów. Oczywiście art. certyfikowane będą generalnie droższe niż ich odpowiedniki, bo są produkowane i dystrybuowane według ściśle określonych zasad. Jednak całkowicie przestaną być już kojarzone z dobrami luksusowymi, na które stać tylko nielicznych.  – Rynek produktów BIO-EKO w Polsce rośnie. W czasie pandemii Polacy chętniej kupują takie artykuły dla   wzmocnienia   odporności.  

Są   bowiem   naukowe   dowody   na   to,   że   ich   konsumpcja   poprawia parametry zdrowia. Ceny będą stopniowo spadały w związku z rosnącą rzeszą konsumentów, tak jak to się dzieje w Niemczech. Ale obniżki mogą być widoczne dopiero po I kwartale 2021 roku w związku z niepewną sytuacją gospodarczą – prognozuje prof. Ewa Rembiałkowska z SGGW w Warszawie.  Jak podsumowuje ekspert ze Zdrowych Zakupów, popularność ww. produktów nadal będzie rosła, a to powinno   sukcesywnie   doprowadzać   do  obniżek.   Jednak  należy   też   mieć   na   uwadze   możliwą  w przyszłym roku inflację i podyktowane nią ogólne podwyżki. Sieci oczywiście będą uważnie obserwować rynek i na bieżąco oraz bardzo ostrożnie korygować swoje strategie. Analizę wykonali eksperci z agencji Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH. Porównano ceny blisko 50 najczęściej promowanych produktów BIO-EKO, VEGE i VEGAN od stycznia do października br. oraz z analogicznego   okresu   w   ub.r.   W   sumie   sprawdzono   ponad   5,4   tys.   cen   z   gazetek   handlowych wszystkich na rynku dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience, cash & carry i hurtowni.

0 komentarzy

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ