GOSPODARKA EKONOMIA NOWE TECHNOLOGIE
Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

BADANIE: W tym roku prezenty świąteczne głównie będą z Internetu. Średnio wydamy na nie od 200 do 500 zł

7 grudnia 2020, 09:42 / zrodlo: MondayNews

Z najnowszego badania postaw konsumenckich, wykonanego przez UCE RESEARCH i Grupę BLIX, wynika, że przeszło 70% Polaków planuje kupić w tym roku gwiazdkowe prezenty przez Internet. Głównie będą to kosmetyki, zabawki, słodycze, ubrania i książki. Prawie co druga osoba wyda na jeden podarunek średnio od 50 do 100 zł. Jednocześnie konsumenci deklarują chęć obdarowania w sumie ok. 4-5 osób. W tym celu ponad 80% ankietowanych chce dokonać zakupów w promocji. Blisko 90% skorzysta z tzw. listy zakupów. Badanie pokazuje, że w tym roku ponad 70% konsumentów zamierza nabyć świąteczne prezenty w Internecie.  

Jak   komentuje   Marek   Lachowicz,   główny   analityk   Instytutu   Jagiellońskiego,   pandemia zwiększyła popularność sprzedaży online, a właściwie przyśpieszyła zachodzące na rynku już zmiany. Gdyby wybuchła np. kilka lat temu, zakupy internetowe byłyby ograniczone czynnikami logistycznymi i informatycznymi. –   Lęk   przed   zarażeniem   koronawirusem   faktycznie   skłania   konsumentów   do   szukania   prezentów   w sieci. Oczywiście znaczenie ma też wygoda, szybkość oraz bezpieczeństwo dokonywania płatności w sklepach  internetowych i na platformach zakupowych.  Niemniej wciąż  duża  grupa  klientów  zamierza kupować upominki w sklepach stacjonarnych – mówi Marcin Wierzbicki, Business Manager w Grupie BLIX.  Najchętniej będą kupowane kosmetyki (62,1%), zabawki (59,7%), słodycze (43,8%), ubrania (43,7%), a także książki (37%). Jerzy Osika, prezes firmy szkoleniowo-doradczej Promedia, stwierdza, że w ub.r. produkty   kosmetyczne   także   były   liderem.   Są   praktyczne   i   dobrze   przyjmowane.   Wysoka   pozycja zabawek również jest uzasadniona.

Ekspert zauważa, że w niektórych zestawieniach są  one wysoko w rankingu prezentów nie tylko dla dzieci, ale też dla mężczyzn. Wbrew modzie na zdrowe odżywianie nie​ [{{type}} Annotation] słabnie popularność słodyczy. Ponadto książki od lat utrzymują wysoką pozycję. Z kolei odzież to już w Polsce świąteczna tradycja. W tym roku jej zakup wesprze branżę, która mocno ucierpiała w czasie pandemii. – Kosmetyki czy zabawki to tradycyjne podarunki przynajmniej z trzech powodów. Trudno z nimi nie trafić w gust obdarowanego. Szeroki wybór w ww. kategoriach pozwala na zakup unikalnego prezentu. Do tego wydatek nie jest przesadnie wysoki. Występują różne półki cenowe, zatem każdy jest w stanie znaleźć upominek na miarę swojego budżetu – wyjaśnia ekspert z Instytutu Jagiellońskiego.

Z badania również wychodzi, że 47% ankietowanych zamierza wydać na jeden prezent średnio od 50 do 100 zł. Ponadto konsumenci deklarują, że najczęściej będą robili prezenty dla 4-5 osób. Zatem w tym   roku   Polak   przeciętnie   wyda   od   200   do   500   zł.   Jak   komentuje   Maciej   Tygielski   ze   sklepu internetowego Złote Wyprzedaże, planowane wydatki wcale nie są małe, biorąc pod uwagę sytuację wielu   polskich   rodzin   w   czasie   pandemii.   Osoby,   dla   których   ten   rok   był   wyjątkowo   trudny,   chcą   w okresie świąt zachować poczucie normalności. – W tym roku kwoty przeznaczane na gwiazdkowe prezenty mogą być mniejsze niż we wcześniejszych latach, ponieważ część społeczeństwa obawia się o swoją sytuację finansową w związku z pandemią. Niemniej święta to szczególny czas, w którym Polacy będą jednak chcieli obdarować się upominkami, które w jakimś stopniu zrekompensują trudy tego roku. Ograniczona ilość spotkań może też zwiększyć ilość przesyłek małych podarunków – przewiduje Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy BLIX. Natomiast   Jerzy   Osika   informuje,   że   prognozowane   spadki   świątecznych   wydatków   w   Polsce   są   w większości   niższe   niż   w   innych   krajach   Europy.   Można   to   tłumaczyć   tradycją   i   mentalnością   części Polaków,   zgodną   z   przysłowiem   „zastaw   się,   a   postaw   się”.   Jednocześnie   malejące   z   roku   na   rok wydatki coraz częściej wynikają z proekologicznej postawy. – Polacy ostrożnie dysponują teraz pieniędzmi i będą chcieli zbadać rynek przed zakupem. Pandemia spowodowała, że wolą poświęcić czas na wyszukanie okazji cenowej, zwłaszcza że kupując prezenty, nie trzeba się śpieszyć – przekonuje Marek Lachowicz.  Badanie także pokazuje, że ponad 80% konsumentów będzie szukało prezentów w promocjach. Marcin Lenkiewicz twierdzi, że niska cena i wysoka jakość produktu to obecnie dla polskiego shoppera dwa najważniejsze czynniki determinujące zakupy. Poza tym poszukiwanie obniżek to dla wielu osób hobby.

Z   kolei   Maciej   Tygielski   zwraca   uwagę   na   to,   że   duża   część   Polaków   nie   wyobraża   sobie   już jakichkolwiek zakupów bez porównywania rabatów. Dlatego w czasie pandemii przybywa łowców okazji. –   Liczne   akcje   promocyjne   prowadzone   w   sklepach   zachęcają   Polaków   do   wyboru   świątecznych upominków w promocjach, bez względu na ich zwyczaje zakupowe. Dzięki temu prezenty mogą być praktyczne i atrakcyjne dla obdarowywanych osób – zaznacza Marcin Wierzbicki. Ponadto   z   badania   wynika,   że   blisko   90%   osób   zamierza   kupować   z   tzw.   listą   zakupów.   Jak podsumowuje   Jerzy   Osika,   konsumenci   stają   się   coraz   bardziej   zdecydowani.   Przygotowują   się   do zakupów   tak,   aby   krócej   przebywać   w   sklepach.   I   ma   to   związek   nie   tylko   z   pandemią.   Minuta przeznaczona   na   planowanie   daje   przynajmniej   dziesięć   minut   oszczędności   w   działaniu.  

Do   tego ekspert ze sklepu Złote Wyprzedaże dodaje, że taka lista to swego rodzaju bezpiecznik, który pozwala idealnie   kontrolować   zaplanowane   wydatki.   Dlatego   Polacy   coraz   chętniej   korzystają   z   tego rozwiązania.​ Badanie online zostało przeprowadzone pod koniec listopada br. przez platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH we współpracy z Grupą BLIX na reprezentatywnej próbie 1 061 dorosłych Polaków.

1 komentarz

Duman
Duman
7 grudnia 2020, 09:45
ja wydam na 100 zl per capita, nie więcej, ciezkie czasy, licze na promocje
ODPOWIEDZ

przeczytaj także

© 2020. Wszystkie prawa zastrzeżone

Zaloguj się

Zapamiętaj mnie Zapomniałeś hasło?

Zarejestruj się

Używamy cookies w celach funkcjonalnych, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny oraz w celu tworzenia anonimowych statystyk serwisu. Jeżeli nie blokujesz plików cookies, to zgadzasz się na ich używanie oraz zapisanie w pamięci urządzenia.
Polityka Prywatności    AKCEPTUJĘ